تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

اختراع رایانه دستاورد خارق العاده ای بوده است و انقلاب بزرگی در دنیای مدرن به وجود آورده است. رونق فناوری بدان معناست که کودکان در سنین بسیار کم به متخصص کامپیوتر تبدیل می شوند. بچه های دبستان کلاس های کامپیوتر دارند و بسیاری از آنها قبل از شروع مدرسه از رایانه و کامپیوتر هایشان در خانه استفاده می کنند. همانطور که بچه ها از سنین بسیار کمی در مورد فناوری می آموزند ، با آمادگی برای تحصیل ، آینده شغلی ، نوآوری و موارد دیگر ، پیشرفت بزرگی می کنند. ما می دانیم که این تأثیر مثبت مهم فناوری است.

اما همه از اثرات منفی ناشی از استفاده از رایانه نیز باخبریم و می دانیم که عواقب جدی را در زندگی کودکان و نوجوانان ما به همراه دارد. در ادامه تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان را با هم مرور می کنیم.

اختلال در رشد مهارت های اجتماعی

استفاده طولانی مدت از رایانه ممکن است موجب نقص در رشد مهارت های اجتماعی مثل توانایی دوست یابی شخصی ، مسئولیت انجام کارها ، استفاده از زبان مودبانه ، کنترل احساسات و خلق و خوی ، پیروی از دستورات کلامی و ایجاد همدلی با دیگران است.

کودکی که بیش از حد از رایانه استفاده می کند ممکن است منزوی شود و نتواند مهارت های ارتباطی عادی مانند مهارت مکالمه ، گوش دادن و برقراری ارتباط چشمی را کسب کند. استفاده از رایانه نه تنها می تواند بر رشد مهارت های اجتماعی تأثیر منفی بگذارد ، بلکه می تواند بر سلامت روان کودک نیز تأثیر بگذارد.

تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

بروز مشکلات روانشناختی

طبق یک مطالعه ، مشخص شد نوجوانانی که به طور مداوم وارد فیس بوک می شوند ، بیشتر دچار مشکلات روانشناختی مانند شیدایی ، پارانویا ، پرخاشگری ، رفتار ضد اجتماعی ، خودشیفتگی و افزایش مصرف مواد می شوند. مطالعات نشان داده است کودکانی که به طور منظم از اینترنت استفاده می کنند و بازی های ویدیویی انجام می دهند اضطراب و افسردگی بیشتری دارند. همچنین می توانند بدخلق تر و در حفظ تمرکز مشکل داشته باشند. آنها ممکن است به دلیل کمبود مهارت های اجتماعی، اضطراب اجتماعی را تجربه کنند و بیشتر احساس خستگی یا ناراحتی در مدرسه می کنند.

اختلال در عملکرد مغز

مطالعات همچنین نشان داده است که استفاده از رایانه همچنین می توانند پیامدهای مضر بر مغز داشته باشند. در کودکان ، مغز هنوز در مرحله تکامل است که باعث می شود مغز در معرض تأثیرات محیطی قرار گیرد.

طبق تحقیقات ، انجام بازی های ویدئویی باعث آزاد شدن دوپامین می شود و اثراتی مشابه میل به مواد مخدر ایجاد می کند که می تواند منجر به اعتیاد شود.

عملکرد اجرایی در مغز نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. عملکردهای اجرایی شامل توانایی برنامه ریزی ، اولویت بندی ، سازماندهی و کنترل انگیزه ها است. لوب فرونتال ناحیه ای از مغز است که عملکرد اجرایی و همچنین مهارت های شناختی مانند قضاوت و تنظیم عاطفی را کنترل می کند.

تاثیرات روانشناسی رایانه بر کودکان و نوجوانان

تأثیرات جسمی استفاده از رایانه

همچنین مشخص شده است که استفاده طولانی مدت از رایانه تأثیرات جسمی بر روی کودک دارد.

استفاده زیاد از رایانه می تواند برای سلامت کودکان مضر است. هرچه بیشتر از کامپیوتر استفاده کنند ، فعالیت های بدنی کمتری نیز انجام می دهند. مشکل این است که انجام بازی های آنلاین همراه با میان وعده ، جایگزین تغذیه متعادل می شود. از آنجایی که کودکان وقت بیشتری را پشت رایانه می گذرانند ، بیشتر وقت را روی صندلی و کاناپه می گذرانند ، وقت کمتری را بیرون از خانه به بازی ، دویدن و سوزاندن کالری می گذرانند. با گذشت زمان ، این عادت ها می توانند منجر به افزایش وزن قابل توجهی شوند.

همچنین، مطالعات نشان می دهد اکثر نوجوانانی که از رایانه و بازی های کامپیوتری استفاده می کنند، تا ساعت دو بامداد بیدار می مانند. کمبود خواب می تواند عواقب جدی بر مغز ما داشته باشد. در طول خواب ، مغز چیزهایی را که مهم نیستند پاک می کند و شبکه های عصبی را بازیابی می کند تا دوباره برای یک روز کاملاً جدید بیدار شود. اما کم خوابیدن به این معنی است که ما مغز خود را از نیازهای اساسی محروم می کنیم و مغزمان خسته است.

 جستجوی آنلاین می تواند خطرناک باشد

کودکان می توانند هر چیزی را جستجو کنند. به اما با نظارت صحیح ، دیگر به افراد خطرناک و وب سایت هایی که برای سن آنها مناسب نیست، دسترسی نخواهند داشت. به خاطر داشته باشید که همیشه می توانید فرزندان خود را راهنمایی کنید تا از این خطرات جلوگیری کنند. یکی از راه های کمک به کودکان و نوجوانان در امنیت آنلاین فیلتر کردن سایت های خطرناک است.

مزیت های استفاده از رایانه در کودکان و نوجوانان

نوجوانان این نسل هرگز جهانی بدون  اتصال به اینترنت ، جهان را نخواهند شناخت. کودکان امروز از این دسترسی زودهنگام به فناوری چه چیزی می توانند بدست آورند؟ در اینجا مزیت های استفاده از رایانه برای کودکان و نوجوانان آورده شده است.

  • در مدرسه می توان بازی ها و فعالیت های گروهی را با یک رایانه انجام داد تا همکاری گروهی در کلاس را تشویق کند. براساس انجمن ملی آموزش کودکان و نوجوانان ، معلمان با استفاده از فایل های تصویری ، ویدئویی و صوتی برای ضبط و به اشتراک گذاری کارهای دانش آموزان ، والدین را درگیر آموزش فرزندان خود می کنند. این روش می تواند مسیر های ارتباطی بین والدین و بچه ها را باز کرده و اعتماد به نفس و تعامل در آینده را تشویق کند.
  • اینترنت همچنین می تواند کودکان را با دیدگاه ها ، فرهنگ ها و دیدگاه های جهانی آشنا کند و به آنها اجازه می دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کنند.
  • استفاده از رایانه هماهنگی چشم و دست و مهارت های حرکتی را بهبود می بخشد. یکی از این موارد بازی های آنلاین است که بسیاری از آنها به سرعت حرکات بستگی دارد. بسیاری از بازی های رایانه ای همچنین توجه به جزئیات و توانایی جمع آوری سرنخ هایی را که می توانند مشکلی را حل کنند ، تشویق می کنند. این مهارت های تفکر انتقادی می تواند برای جمع آوری تحقیقات ، نوشتن تحلیل های ادبی و سایر کارهای آموزشی در مراحل بعدی زندگی بسیار مهم باشد. با خرید اکانت هکی ps4، شما می توانید صاحب چند بازی شوید و فاتح تمام بازی ها شوید.
  • بازی های رایانه ای همچنین می تواند مهارت های زبانی را تقویت کنند. کودکان نه تنها یادگیری خواندن بلکه نحوه تلفظ کلمات و درک پیچیدگی های زبان را با پیروی از دستورالعمل های بازی یاد می گیرند. خرید ps4 در اصفهان، با قیمت های ارزان و مدل های متنوع، باعث می‌شود شما نهایت لذت را از بازی ببرید.

والدین و بزرگسالان می توانند با کمترین تأثیرات منفی ، به کودکان کمک کنند تا از مزایای فناوری بهره مند شوند. آنها باید با کودکان و نوجوانان خود وقت بیشتری بگذرانند . والدین همچنین باید برای تعیین مرزهای مناسب از جمله محدودیت های زمانی تلاش کنند. استفاده از رایانه کار بسیار خوبی است و روی آینده کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی دارد اما به شرطی که  در حد تعادل از آن استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *